در مقالات قبلی با
تحقیقات بازار به عنوان یکی از مهمترین وضروریترین عوامل بقا و رشد کسب و کارها در بازار رقابتی امروز آشنا شدید. یکی از مراحل مهم تحقیقات بازار، شناسایی
پرسونای مخاطب است که سبب میشود کسب و کارها بتوانند بر اساس نیازها و اهداف خود، بازار هدف را بخشبندی کنند. یکی از راهکارهای مفید و نسبتاً ساده که نقش بهسزایی در اثربخشی کمپینهای بازاریابی دارد، هدفگذاری جغرافیایی (Geo Targeting) یا بخشبندی مخاطبان هدف بر اساس موقعیت جغرافیایی است. در هدفگذاری جغرافیایی یا Geo Targeting، کمپینهای بازاریابی بر اساس موقعیت لحظهای مخاطبان و یا محل زندگی آنها (با کمک گرفتن از GPS وIP Address) برنامهریزی میشوند. ردیابی موقعیت مکانی تلفنهای همراه راه مناسبی برای بازاریابان است، چرا که به عقیدهی آنان موقعیت مکانی میتواند اطلاعات زیادی دربارهی محیط و نیتهای افراد در آن موقعیت خاص در اختیار آنان قرار دهد و به این ترتیب، تولید و ارسال محتوای شخصیسازی شده و هدفمند برای مخاطبان سادهتر خواهد شد. در هدفگذاری جغرافیایی علاوه بر مکان لحظهای، ممکن است مکانها، فروشگاهها یا شرکتهایی که مخاطب به تازگی به آنجا رفته است، ردیابی شود. برای مثال، اگر فردی اخیراً به نمایشگاههای اتومبیل سر زده است و یا هماکنون در محل خرید و فروش اتومبیلها حضور دارد، زمان مناسبی برای ارسال آگهیهای تبلیغاتی خرید و فروش انواع ماشینها توسط بازاریابان این صنعت پدید آمده است. هدفگذاری جغرافیایی موجب میشود پیام بازاریابی شما در زمان و مکان درست به گوش فرد مناسب برسد و
لید یا مشتری راغب بیشتری تولید شود. در این حالت احتمال تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل بیشتر شده و ضمن صرفهجویی در هزینههای بازاریابی، اهدافی چون افزایش فروش و
نرخ بازگشت سرمایه(ROI) بالاتر برای کسب و کار حاصل شدهاند.
طراحی لندینگ پیج اختصاصی و متناسب با دستهبندی جغرافیایی مخاطبان است. در این صورت، با ورود به لندینگ پیج، مخاطب با محتوای کاملاً مرتبط و مطابق با سلیقهی خود رو به رو خواهد شد و تمایل بیشتری برای ایجاد تعامل با برند شما خواهد داشت.
در این مقاله به برخی از راههای بهرهگیری از هدفگذاری جغرافیایی جهت راهاندازی کمپینهای هدفمند و شخصیسازی شدهی بازاریابی اشاره شد. به طور کلی میتوان گفت مشتریان به
برنامههای بازاریابی هدفمند و شخصیسازی شده که متناسب با نیاز آنهاست، احساس بهتری دارند و بهترپاسخ میدهند. بنابراین نرخ بازگشت سرمایه حاصل از اینگونه کمپینها افزایش مییابد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان کسب و کار شما را در مسیر پر فراز و نشیب بازاریابی به مسیر درست هدایت میکند.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
درباره این سایت