همان گونه که در مقاله قبل اشاره کردیم، هر برند از دیدگاه مخاطبان دارای
هویتی منحصربهفرد است. در این مقاله قصد داریم شما را با ادامهی آرکتایپهای برندها آشنا کنیم.
آرکتایپ طغیانگر شخصیتی انقلابی، نسبتاً افراطی و آزاد دارد. چارچوب شکن است و به شدت از تغییر استقبال میکند. شجاع و عملگراست و به دنبال رفع چالشهای موجود از هیچ اقدامی دریغ نمیکند.
برندهایی با آرکتایپ طغیانگر، در تولید و خلق محصولات، خدمات و ایدههای بدیع و انقلابی تخصص دارند. آنها به روندها و پیمانهای رایج در صنعت خود اهمیتی نداده و مشتریان را با یک دیدگاه جدید شگفت زده میکنند. تبلیغات این برندها بسیار خاص است و معمولاً به ویژگی کلیدی محصول به طور مستقیم اشاره نمیکند. برند Harley Davidson نمونهای از آرکتایپ برند طغیانگر است.
صمیمیت، احساسات شدید، لذت و بخشندگی زیاد از خصویات بارز آرکتایپ عاشق است. آرکتایپ عاشق به دنبال برقراری رابطه و برقراری احساسات است.
برندهایی با آرکتایپ عاشق میخواهند شما را شیفته و مجذوب خود کنند. آنها سعی میکنند ظاهر محصولات را جذاب طراحی کنند تا مشتریان با استفاده از محصولات این برندها، احساس جذابیت و فریبندگی بیشتری پیدا کنند. برند Chanel مثالی از آرکتایپ برند عاشق است.
قدرت، کنترل، رهبری، اعتماد به نفس، مدیریت خوب و نظم بخشیدن به امور از خصویات کلیدی آرکتایپ فرمانروا هستند. آنها همواره در راس امور بوده و حرفی برای گفتن دارند. آرکتایپ فرمانروا از قدرت خود برای نفوذ در افراد و ایجاد خروجی مثبت استفاده میکنند.
برندهای فرمانروا تمایل دارند همواره در نظر مشتریان قدرتمند جلوه کنند و از ضعیف بودن میهراسند. این برندها همواره ایدههایی جدید و خاص را مطرح میکنند که نشان دهندهی رهبر بودن آنها در بازار است. مسئولیت پذیری بالا و رهبری بازار عواملی هستند که مشتریان این برندها را
وفادار میکند. مشتریان برندهای فرمانروا معمولاً تبلیغاتی را میپسندند که حس قدرت و توانایی بالا را در آنان برانگیخته کند. برند Rolex از نمونههای معروف آرکتایپ برند فرمانرواست.
یک دلقک همیشه در لحظه زندگی میکند و از آن لذت میبرد. بازیگوش و شوخ است و اتفاقات بسیار معمولی را به رویدادهای جالب و خندهدار تبدیل میکند. آرکتایپ دلقک به بسیاری از مسائل اهمیت چندانی نمیدهد و سعی میکند خوش بگذراند.
برندها با آرکتایپ دلقک به دنبال یافتن راه حل برای مشکلات نبوده و آینده نگر نیستند. آنها در تلاش اند ارزش شوخی و بازی کردن را به افراد نشان داده و با کودک درون آنها ارتباط برقرار کنند. برندهایی با آرکتایپ دلقک قادرند خارج از چارچوب فکر کنند و به همین دلیل در
ایدهپردازی خلاقانه به خصوص به
روش طوفان مغزی موفق هستند. این برندها فضای لذت بخشی را برای کارکنان خود فراهم میکنند. تبلیغات آنها نه تنها خسته کننده نیست، بلکه معمولا عجیب و شاد و پر از رنگهای پرانرژی است. برند M&M’s با رنگهای شاد و شعارهای شوخ طبعانهی خود دارای آرکتایپ دلقک است.
آرکتایپ جادوگر، بصری، شفابخش، کاریزماتیک و مخترع است. جادوگر به دنبال یافتن قوانین پایهای علوم مختلف و یافتن راههایی برای بهبود موقعیتها، تاثیرگذاری بر افراد و تحقق رویا به واقعیت است.
برندهایی با آرکتایپ جادوگر، بیشتر بر افراد نسبت به گروهها تمرکز دارند و خود را به عنوان درگاهی برای تجربهی تغییر و تحول و تبدیل غیرممکن به ممکن معرفی میکنند. آنها میخواهند با خلق فرصتها و ارائه راه حلهای برد-برد، لحظات بهتری را برای مشتریان خلق کنند. مشتریان برندهای جادوگر تمایل دارند بتوانند با استفاده از محصولات و خدمات آنها رشد کرده و بر دیگران تاثیر بگذارند. تبلیغات این برندها معمولاً الهام بخش و خیالی است. برند Disney نمونه معروفی از آرکتایپ برند جادوگر است.
آرکتایپ دانا یا دانشمند، فیلسوف، باهوش، دانشمند و تعلیم دهنده است. این آرکتایپ همواره به کمک تحلیلهای منطقی و هوش خود، در جستجوی حقیقت و یافتن راههای عقلانی برای رویارویی با تمام چالشهاست. یادگیری و آموزش از جمله تعهدات آرکتایپ دانشمند است.
برندهایی با آرکتایپ دانشمند بهترین گزینه برای انجام عملیات تحقیقاتی یا جمعآوری و تحلیل اطلاعات توسط متخصصین آن حوزه هستند. این برندها ممکن است اندکی خشک به نظر برسند، اما همواره به دلیل ارائه حقایق درست و منطقی از دیدگاه مخاطبان محترم است. برندهایی مانند Google و Harvard University مثالهایی از آرکتایپ دانا هستند.
اگر موضوع آرکتایپها یا کهنالگوهای شخصیتی برند برایتان سوال برانگیز بوده و نتوانستهاید به درستی آرکتایپ برند خود را بشناسید، این کار را به
آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
برون سپاری کنید. تیم حرفهای
دیجیتال برندینگ ماکان پس از انجام
تحقیقات بازار و تدوین استراتژی برندینگ متناسب با کسب و کار شما، به شما در این راستا یاری خواهد رساند.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
درباره این سایت