همهی ما میدانیم که این روزها تولید محتوای با کیفیت در
بازاریابی درونگرا و به طور کلی
دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در یک نگاه کلی میتوان گفت محتوای با ارزش و مفید میتواند توجه مخاطبان بسیاری را به وبسایت شما جلب کند و آنها را به
Lead تبدیل کند. تا به اینجا
ترافیک وبسایت و همچنین
آگاهی از برند شما افزایش یافته است. حال اگر این مشتریان بالقوه محتوای شما را ارزشمند ارزیابی کرده و بتوانند به شما اعتماد کنند، پتانسیل زیادی برای تبدیل به مشتریان بالفعل دارند. در این حالت علاوه بر افزایش
نرخ تبدیل، شما میتوانید با استفاده از استراتژیهای بازاریابی، آنان را به
مشتریانی وفادار تبدیل کنید. بدین ترتیب با تولید محتوای با کیفیت، نه تنها برای مشتریان خود ارزش خلق کردهاید، بلکه توانستهاید به عنوان یک سرمایهگذاری بلند مدت،
نرخ بازگشت سرمایه حاصل از بازاریابی محتوا را افزایش دهید. از مزایای دیگر تولید محتوای با کیفیت، افزایش رتبهی وبسایت در گوگل و به عبارتی،
بهینهسازی موتورهای جستجو یا SEO است. هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشد، وبسایت شما در نتایج جست و جو در رتبهی بالاتری ظاهر میشود و به مراتب بیشتر دیده شده و کلیک میخورد.
تا به اینجا نگاهی کلی به مزایای کلی تولید محتوای با کیفیت داشتیم. حال به عنوان یک
کپیرایتر، بازاریاب محتوا و یا صاحب یک وبسایت که تولید محتوای خود را به
آژانسهای دیجیتال مارکتینگ برونسپاری کرده است، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه متوجه شویم یک محتوا استاندارد و با کیفیت است؟ چه شاخصها و معیارهایی برای ارزیابی کیفیت محتوا وجود دارند؟ در ادامهی این مقاله قصد داریم به اصلیترین معیارها و روشهای ارزیابی کیفیت محتوا اشاره کنیم. اما پیش از آن بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
اهدافتان کمک میکند؟
روشهای داستانسرایی برای جلب توجه و جذابیت بیشتر استفاده شده است؟
روشها و تکنیکهای استاندارد و متناسب در نوشتن مقاله استفاده شده است؟
تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف خود را در مقابل آنان یافتهاید؟
اکنون بهتر است با برخی معیارهای کمّی مهم در سنجش میزان کیفیت محتوا، که از تحلیل دادهها و آمارهای مرتبط با ترافیک وبسایت و رفتار مخاطبان از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به دست میآیند، اشاره کنیم.
لینکهای دریافتی از وبسایتهای دیگر
حال که با معیارهای کمّی برای ارزیابی کیفیت محتوا آشنا شدید، میتوانید با استفاده از ترکیب روشهای زیر با این معیارها، به تحلیل جامعتری از کیفیت محتوا دست پیدا کنید.
دانستن اینکه مشتری چه مسیری را پیش از تبدیل نهایی یا خرید طی میکند، به اندازهی خود آن عمل اهمیت دارد. مدلهای Attribution به شما کمک میکنند که نقاط تماس مشتری در وبسایت و به عبارتی نقاط کلیدی کلیک خورده و بسته به هدفتان، اولین یا آخرین محتواهای مشاهده شده توسط وی را که در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل شده است را یافته و آنها را از نظر اهمیت طبقه بندی کنید. سپس میتوانید دریابید کدام بخش از محتوا در افزایش نرخ تبدیل سهم بیشتری دارد.
روش ممیزی محتوا توسط یک استراتژیست محتوا انجام شده و به طور کلی محتوا را از جنبههای زیر بررسی میکند.
لینک بیلدینگ صحیح
تیترهای جذاب و پر بازدید
کلمات کلیدی در متن، عنوان اصلی، زیرعنوانها، عنوان عکسها و متن لینکها
نتایج این تحلیل در نهایت به بهبود استراتژی تولید محتوا و تولید محتوا با کیفیت بالاتر میانجامد.
جمعآوری دادهها از مخاطبان به صورت مستقیم از طریق روشهایی چون
تشکیل گروههای تمرکز،
طوفان مغزی یا مصاحبه و استفاده از روشهایی مشابه روشهای
تحقیقات بازار به صورت همزمان میتواند در تصمیمگیری شما و انتخاب بهترین
استراتژی تولید محتوا مفید واقع شود، چرا که هر کدام از این روشها ممکن است معایبی داشته باشند که در این صورت این معایب پوشش داده خواهد شد. از طریق این روشها میتوانید دریابید کدام نوع محتوا برای مخاطبان جذابتر و مفیدتر است و با دیدگاه آنان آشنا شوید.
با توجه به گستردگی و پیچیدگیهایی که در دنیای
تولید محتوای دیجیتال وجود دارد، برای ارزیابی دقیقتر کیفیت محتوا بهتر است از ترکیب روشهای فوق، متناسب با اهداف و چشماندازهای سازمان و همچنین استراتژی تولید محتوای کسب وکار خود استفاده کنید. تیم تولید محتوای
آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان شما را در پیمودن این مسیر یاری میکند.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
درباره این سایت